‘Sjezen of kachelen’ in Velsen?

‘Sjezen of kachelen’ in Velsen?

Moeten er meer wegen in Velsen komen waar je 30 kilometer per uur mag rijden in plaats van 50 kilometer per uur? De gemeenteraad hield er een meningsvormende sessie over, donderdag 23 mei. RTV Seaport was erbij en sprak met steunraadsleden Linda van Wichen van D’66 Velsen en Sanne Montijn van de Partij van de Arbeid.

Volgens Linda van Wichen was de stemming in de raad over het algemeen positief, maar zijn er nog veel vragen. Sanne Montijn beaamt dat; wáár 30 km p/u het veiligste is, bijvoorbeeld, zoals bij winkelcentra of scholen. Gaat Velsen werken volgens het Amsterdamse model – dan hang je een bord ‘30’ op en hoop je dat iedereen zich daar aan houdt. Of volgens het Houtense model – dan is er een heel gebied waar je 30 mag rijden, en dat mag je niet doorkruisen; daar zit een soort rondweg omheen. Maar je kunt ook de inrichting van de wegen aanpassen, ze smaller maken bijvoorbeeld, of er fietspaden langs leggen, en drempels erin.

Geld speelt een belangrijke rol

Wanneer de wegen eventueel worden aangepast, is nog niet duidelijk. De financiën spelen een grote rol. Er zal minder geld uit Den Haag komen, dus wordt het meeste werk waarschijnlijk gecombineerd met andere wegwerkzaamheden. Maar ook daar wordt in een volgende sessie nog verder over gepraat.

Positieve effecten

Dan wordt ook gekeken naar de positieve effecten van de snelheidsverlaging. Het kan tot minder trillingen leiden, tot minder geluidsoverlast en tot een betere luchtkwaliteit. En misschien heb je minder geld nodig om huizen met ‘dove gevels’ : een gevel met ramen die niet open kunnen. Dat geld kun je dan weer gebruiken om meer huizen te bouwen, of maatregelen te nemen die de leefbaarheid verbeteren.

Kortom, er is nog van alles uit te zoeken. In het najaar wordt de volgende sessie over dit onderwerp verwacht.