Waterstof graag, maar met beleid
Waterstof voor de industrie in het Noordzeekanaalgebied: daar moeten leidingen voor worden aangelegd. Schone energie: graag, zegt Velsen, maar wel met aandacht voor onze wensen daarbij.
Wat is het waterstoftransportnet Noordzeekanaalgebied?
Dat is een systeem van leidingen in deze regio, dat onder hoge druk waterstof vervoert naar de industrie. Het netwerk ‘verbindt het Amsterdamse havengebied en de grote industriële regio’s met elkaar’, schrijft het college. De meeste waterstof zal via oude gasleidingen gaan, maar dat kan niet overal. Er moeten dus ook nieuwe gasleidingen worden aangelegd. En precies daarover heeft Velsen – in goed overleg met demissionair minister Jetten voor Klimaat en Energie – haar wensen uitgesproken, o.a. om de overlast voor de omgeving tijdens en na de aanleg zoveel mogelijk te beperken.
Eén wens al in vervulling gegeaan
Velsen had al eerder gevraagd of er zo ‘lang mogelijke boringen’ konden komen, zodat er zo min mogelijk ‘in- en uittredepunten’ nodig zijn. Dat beperkt de overlast tijdens én na de aanleg. Deze wens is al ingewilligd in de plannen.
Verdere wensen
Voor een ‘robuuste’ oplossing voor de toekomst – waar je een tijdje mee voort kunt, vraagt Velsen om leidingen met een doorsnee van ca. 36 inch (91 cm), en niet van 24 inch.
Daarnaast vraagt Velsen om:
* het meest noordelijke tracé alternatief;
* liever geen werkterrein langs de Leeghwaterweg, maar als dat dan toch moet, dan graag op het terrein waar Tennet vorig jaar heeft gewerkt;
* geen verdere aantasting van het Wijkeroogpark;
* rekening te houden met de aanleg van een fietstunnel die onder de Velsertraverse moet komen;
* goede bereikbaarheid van het bedrijventerrein in Velsen-Noord, vooral langs de Leeghwaterweg.
De verwachting is dat het definitieve besluit tot aanleg in het tweede kwartaal van 2025 zal vallen.