Grote hijsoperatie voor het plaatsen pijlers Zoutdam IJmuiden
Dit weekend gaat het gebeuren, de 27 meter hoge pijlers die de basis vormen voor de Zoutdam IJmuiden worden in het water geplaatst. De pijlers gaan naar hun definitieve plek in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex. Op zaterdag 30 maart en zondag 31 maart 2024 komt de grote hijsoperatie in actie.
Oorspronkelijk was de planning de pijlers op woensdag 3 en donderdag 4 april 2024 te plaatsen, maar de operatie is nu vervroegd naar komend weekend. Dit vanwege de verwachting dat de windkracht op 4 april ongunstig is om veilig te hijsen. Het hijsen en plaatsen van de pijlers, die elk 27,5 m hoog, 8 m breed én bijna 3000t zwaar zijn, duurt per pijler ongeveer 20 uur.
De zoutdam is een constructie om zoutwater selectief af te voeren naar zee, waarmee Rijkswaterstaat verdere verzilting van het Noordzeekanaal door het gebruik van Zeesluis IJmuiden voorkomt.
Kraanschip Gulliver
Het plaatsen van de pijlers wordt uitgevoerd door het enorme kraanschip Gulliver. Dit is een kraanschip van de buitencategorie met een afmeting van 108 m lang en 48 m breed, die beschikt over 2 kranen van 90 m hoog.
Deze kranen hebben samen een hijsvermogen van 4000t. Voor het uitvoeren van de hijsoperatie moeten de omstandigheden goed zijn. Zo mag het niet te hard waaien, moet er voldoende zicht zijn en mag het water in het Binnenspuikanaal niet te hard stromen.
De hijsoperatie is live te volgen via een livestream .
Bouw pijlers
De bouw van Zoutdam IJmuiden is ruim een jaar geleden gestart. De verschillende onderdelen, zoals de pijlers en de wanden van de zoutdam, worden op land voorgebouwd. Voor de pijlers is ongeveer 1000 m3 beton per pijler gebruikt.
De pijlers zijn in 8 stappen van 3,25 m opgebouwd op een voet van 1,5 m hoog. Bij het storten van het beton zijn er ook ankers geplaatst. De ankers zijn samen met de hijsframes, die bevestigd zijn aan de ankers, nodig om de pijlers op te kunnen hijsen en te plaatsen op hun definitieve plek in het Binnenspuikanaal.
De pijlers zijn nu nog hol. Zo zijn ze niet te zwaar om op te tillen. Na plaatsing worden de pijlers gevuld met zand.
Selectief onttrekken zoutwater
Via Zeesluis IJmuiden stroomt veel meer zoutwater het Noordzeekanaal in dan via de Noordersluis. Door zoutwater selectief te onttrekken voorkomt Rijkswaterstaat dat het Noordzeekanaal te zout wordt, omdat te veel zoutwater negatieve effecten heeft op de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater.
De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute water via het spui- en gemaalcomplex terug naar zee. Het zoete water wordt door de zoutdam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.
Volgens planning wordt de zoutdam eind 2024 in gebruik genomen.