Contactpunt Sociaal Wijkteam: bekendheid kan beter
Veel inwoners van Velsen weten dat er Contactpunten van het Sociaal Wijkteam zijn, maar dat je daar gewoon binnen kunt lopen met al je vragen… Dat kan beter, zegt een tussentijdse evaluatie.
Op de Lange Nieuwstraat 751 (IJmuiden) en in buurtcentrum De Stek (Velsen-Noord) zitten ‘Contactpunten Sociaal Wijkteam’. Daar kun je alle ochtenden van de werkweek terecht met al je vragen – over geldzaken, werk, gezondheid, wonen, vrije tijd en sociale contacten. Nu is onderzocht of Velsenaren wéten dat die contactpunten er zijn en of ze er ook naar toe gaan.
Je kunt gewoon langs gaan!
Mensen weten wel dat ze bestaan, maar dat je er ook naar binnen kan, weten velen niet. In IJmuiden komt dat misschien, omdat op hetzelfde adres een lunchroom zit. Dat maakt het gezellig (al vinden veel mensen de prijzen te hoog), maar daardoor is het Sociaal Wijkteam wat onzichtbaar. Dat geldt ook voor De Stek, omdat medewerkers daar achter een balie zitten. Telefonisch en per mail weten inwoners en verwijzers de contactpunten wél te vinden.
Meer bekendheid aan geven
Meer communicatie!, concludeert het college. De poster aan de zijkant van Sluis 751 is goed, maar gebruik de sociale media vaker, evenals de Jutter/Hofgeest, zet mailings en bewegwijzering in. Een mooie gelegenheid daarvoor is de opening (volgend jaar) van het derde contactpunt in het Huis van de Wijk in Velserbroek (de voormalige bibliotheek).
Samenwerkingspartners weten het wel
Wmo consulenten en samenwerkingspartners weten de contactpunten wel te vinden, al zeggen zij ook dat dat bij inwoners beter kan. Het Klantcontactcentrum Velsen (de balie van het stadhuis) verwijst er regelmatig naar. Zij hebben de indruk dat mensen goed geholpen worden en dat het goed bereikbaar en vindbaar is. Medewerkers van het contactpunt zelf werken goed samen. Ze schakelen elkaar in als dat nodig is, zodat inwoners snel en goed geholpen worden. Kortom: alle voorwaarden voor verbetering zijn er.