Rijkswaterstaat bouwt dam tegen zout water eerst op land
Sabrina Koster
Naast het Noordzeekanaal bevindt zicht de bouwplaats van een enorm bouwwerk. Dit wordt de zoutdam, gebouwd door Rijkswaterstaat. Deze dam is bedoeld om het zoet- van het zoutwater te scheiden en hiermee de zoutwaarde van het Noordzeekanaal naar beneden te halen. De onderdelen worden eerst nog op land gebouwd voordat deze op hun plaats worden gezet. RTV Seaport kreeg een kijkje achter de schermen van de bouw.
Met de opening van de nieuwe zeesluis varen er grotere schepen via het Noordzeekanaal naar binnen , met als kost dat er meer zoutwater mee het kanaal in gaat. Om het zoute water tegen te houden, wordt er gebouwd aan een dam die het zoete van het zoute water scheidt.
Dit wordt gedaan door een simpele wand te bouwen door het kanaal met een opening onderaan de dam. Omdat zoutwater altijd zwaarder is dan zoetwater zorgt deze dam ervoor dat er alleen zoutwater langs kan, dit wordt ook wel “Selectieve Onttrekking” genoemd. Daarnaast zal het kanaal ook dieper worden gemaakt voor de makkelijkere doorstroming van het zoute water en is er geen sprake van pompen om het water te geleiden.
Op de bouwplaats wordt nu gewerkt aan twee grote pijlers van ongeveer 28 meter hoog met een gewicht van bijna drieduizend ton. Van Hattum en Blankevoort voert dit grote project voor Rijkswaterstaat uit. De bouw van de dam zal naar verwachting nog tot eind 2024 duren, dan zullen de pijlers ook in het water geplaatst zijn. Het hele project zal naar verwachting in 2025 klaar zijn.