Velsen moeilijk bereikbaar

Velsen moeilijk bereikbaar
©RTV Seaport / Lotje Eikelboom

Velsen vraagt al maanden om hulp bij de verbetering van de bereikbaarheid van de gemeente en de regio. Rijkswaterstaat en Ministerie reageren maar langzaam. Wel begint binnenkort de ‘calamiteitenproef’.

Het is druk in IJmuiden. Niet alleen feitelijk – verkeer, scheepvaart – maar ook bestuurlijk. De gemeente spant zich in om de regio op een veilige manier bereikbaar te houden. Denk daarbij aan de aanpak van de Velsertraverse en de inzet van de tweede veerpont. Hulp van Rijkswaterstaat én het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn daarbij nodig. En die laten – vindt Velsen – de gemeente nu net in de kou staan.

Sluizenroute toch niet open

Vorig jaar juli schreef Seaport er al over: Rijkswaterstaat had beloofd dat de sluizenroute open zou gaan, maar kwam die belofte niet na. https://www.rtvseaport.nl/2022/07/06/proef-openstelling-sluizenroute-gaat-niet-door/ Het college drong in een brief (5 juli 2021) aan op een goede oplossing voor de drukte in de regio. Onlangs kwam het antwoord (8 maanden later). Kort gezegd kwam die erop neer, dat het ministerie eigenlijk niets voor Velsen kan doen.

Overleg over oplossingen

Het geduld van Velsen is een beetje op. Samen met Rijkswaterstaat (die wil wel) en ministerie wil de gemeente afspraken maken. Die zijn er nu – in april, mei en juni – om te bespreken wie wat kan doen en om een korte- en langetermijn-actieplan te maken. Velsen wil onder andere graag de tweede veerpont houden en goedkeuring krijgen voor een gezamenlijk onderzoek naar hoe de sluizenroute veilig open kan voor gemotoriseerd verkeer. Dat onderzoek moet voor de zomer zijn afgerond.

Calamiteitenproef

Concreet is er ook wat afgesproken: nu de Velsertraverse wordt aangepakt (in mei), begint er een ‘calamiteitenproef’. Dat houdt in dat de sluisroute even open gaat, van noord naar zuid, als er een calamiteit (ongeluk) in de Velsertunnel is dat langer dan een uur duurt. Zo levert het overleg toch nog wat op. Nou de rest nog.