Escapebus maakt jongeren bewuster van cybercrime en sextortion
Om jongeren bewust te maken van de gevaren van internet werd vrijdagavond 3 februari een escaperoom-game bus geplaatst bij het jongerencentrum de Branding. Met de escaperoom BL@CKMAIL wil de politie jongeren bewuster maken van de risico’s die ze online lopen.
Jongeren begeven zich veel online maar zijn zich vaak minder bewust van de gevaren die dat met zich meebrengt. Je kan worden gehackt, je bankrekening geplunderd of afgeperst worden met pikante foto’s (dit wordt sextortion genoemd). BL@CKMAIL is een game die gespeeld wordt in de mobiele escaperoom bus. Deze bus is speciaal ontwikkeld om bewustwording te creëren onder jongeren (13-25 jaar) met betrekking tot cybercrime in brede zin en specifiek sextortion.
In de escaperoom is het account van een fictief personage gehackt. De hacker vraagt haar bitcoins over te maken, anders zal hij pikante foto’s van haar delen met familie en vrienden. De deelnemers van de escapebus moeten aan de hand van hints en codes voorkomen dat de foto’s online gedeeld worden.