Mega deuren zeesluis bijna op transport
Kolossaal. Gigantisch. Immens. Dit zijn geen overdreven kwalificaties voor de drie sluisdeuren van de nieuwe zeesluis IJmuiden. Met 72 m zijn de deuren langer dan elke andere sluisdeur ter wereld. Qua hoogte hoeven ze alleen in de deuren van de sluizen in het Panamakanaal hun meerdere te erkennen. Aan deze joekels van deuren wordt nu de laatste hand gelegd in Zuid-Korea voor ze op transport naar Nederland komen.
De productie van de deuren gaat steeds in nauw overleg tussen de Nederlandse opdrachtgevers en de Koreaanse uitvoerders. De deuren gaan gezamenlijk naar Nederland en alle deuren passen op hetzelfde schip. Elke deur steekt aan de weerszijden zo’n 20 m uit. Het transport neemt, afhankelijk van het weer, 14 tot 18 dagen in beslag en gaat niet via het Suezkanaal, maar via de traditionele route om de kaap van Zuid Afrika. Het Suezkanaal leidt tot teveel beperkingen voor dit transport.
Het schip waarop de deuren liggen wordt bij aankomst gedeeltelijk afgezonken. Daardoor gaan de deuren drijven en kunnen ze 1 voor 1 door de Noordersluis naar Amsterdam gesleept worden. In de Alaskahaven worden ze afgemeerd aan de kade van het logistieke centrum van OpenIJ. En dan kan het afbouwen beginnen. Het gaat daarbij om het aanbrengen van het hydraulische systeem en alle elektrische installaties. Na een testfase gaan ze terug naar IJmuiden, waar ze op hun plek in de deurkassen worden gevaren.