Hoog rapportcijfer voor OV in IJmond

Hoog rapportcijfer voor OV in IJmond
RTV Seaport

Het busvervoer in het gebied IJmond-Haarlem krijgt van de reizigers een 7,7 als rapportcijfer. Daarmee scoort Connexxion voor het tweede jaar op rij hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,5.

Dat blijkt uit OV-Klantenbarometer 2015, waarvan de resultaten dinsdag bekend zijn gemaakt. Voor het onderzoek zijn circa 90.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd. De gebruikers van bus, tram, metro, regionale trein en veerdienst zijn in 2015 voor het vierde jaar op rij tevredener over hun ov-ritten dan in het voorgaande jaar.

Snelheid
Ruim 87 procent van de ondervraagde reizigers geeft een 7 of hoger als rapportcijfer. Met het cijfer staat IJmond-Haarlem op de twaalfde positie op de ranglijst van totaal 69 vervoersgebieden. Op bijna alle onderzochte onderdelen van een busrit scoort Connexxion in IJmond-Haarlem hoger dan het landelijk gemiddelde. Snelheid, frequentie en punctualiteit zijn voor reizigers de belangrijkste kwaliteitsaspecten, gevolgd door klantvriendelijkheid en rijstijl van de chauffeur.

Het meest genoemde verbeterpunt van vorig jaar, het verstrekken van informatie bij vertragingen, steeg lichtelijk. “Connexxion zet hiervoor speciale medewerkers in die reizigers informeren over vertragingen en incidenten via onder meer de elektronische borden bij de haltes en sociale media”, aldus de busvervoerder.

Openheid
Reizigers hebben voornamelijk klachten over de beschikbaarheid van zitplaatsen (het cijfer daalde van 8,9 naar 8,6), de netheid in het openbaar vervoer (van 7,4 naar 7,3) en de overstaptijd. “Mijn ambitie is om nog meer reizigers te verleiden”, schrijft Sharon Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in het rapport. ”Maar om dat te kunnen doen moet je de behoeften en wensen van reizigers kennen – en er telkens op inspelen. Daar hoort ook openheid bij, ook over de prestaties van het openbaar vervoer.”