Repair Café Santpoort-Noord geopend
Een koffiezetapparaat dat niet meer werkt, een kapot glas-in-loodwerk of een defecte waterkoker. Bij het eerste Repair Café in Santpoort-Noord zijn bezoekers donderdag samen met deskundigen aan de slag gegaan om hun kapotte spullen nieuw leven in te blazen.
“Het gaat niet om de kosten hoor”, benadrukt meneer Akkerman. De eerste klant van het Repair Café wijst op de 25-jarige waterkoker in zijn tas. “Voor een paar tientjes heb je al een nieuwe. Deze waterkoker is gewoon een fijn ding en het ziet er nog piekfijn uit: zonde om weg te gooien. Hopelijk kan de lekkage worden verholpen.”
Koffie
Repair Cafés zijn gratis toegankelijke bijeenkomsten die zich richten op het repareren van kleine apparaten. Gereedschap en materiaal is aanwezig om allerlei mogelijke reparaties uit te voeren. Wie niets heeft om te repareren, neemt een kop koffie of thee of gaat helpen bij een reparatie van iemand anders.
Het concept is in 2009 ontstaan in Amsterdam op initiatief van Martine Postma en is inmiddels al over 24 landen verspreid. In Santpoort is het Café gehuisvest in dorpshuis Het Terras. Bezoekers kunnen er terecht met kleine apparaten, fietsen, glas-in-lood, klokken en horloges.
Wegwerpmaatschappij
“Repareren zit bij veel mensen niet meer in het systeem”, aldus Janneke Cluistra, Sociaal Cultureel Werker van Stichting Welzijn Velsen. “We leven in een wegwerpmaatschappij: mensen weten tegenwoordig nauwelijks hoe ze kleine apparaten kunnen repareren, terwijl de apparatuur na een eenvoudige ingreep weer prima bruikbaar is.”
Joop Kortekaas, glazenier en vrijwilliger, zit al 35 jaar in het glas-in-lood. “Je wil alle reparaties zo authentiek mogelijk uitvoeren”, vertelt hij. “Wat voor mij prul is, kan voor iemand anders zeer waardevol zijn. Mensen zijn erg dankbaar als je ze hebt kunnen helpen. Dat voelt goed.”
Volgens Cluistra is de kennisoverdracht in het Repair Café dan ook erg belangrijk. “Mensen met praktische vakkennis worden vaak ondergewaardeerd. Wij willen daar graag verandering inbrengen: het is heel waardevol om elkaars kennis te benutten. Daarnaast zijn de bijeenkomsten ook bedoeld om buurtbewoners op een nieuwe manier met elkaar in contact te brengen.”
Gevaarlijk
Glazenier Joop Kortekaas heeft inmiddels zijn eerste klant gerust weten te stellen. Het glas-in-lood dat de mevrouw heeft meegebracht, in de vorm van een vogeltje, is doormidden gebroken. “Dat kan ik voor u maken mevrouw”, zegt Kortekaas bemoedigend. “Geen probleem.”
Meneer Akkerman heeft echter wat minder geluk. Hij houdt de tas met zijn waterkoker even omhoog. “Het is te gevaarlijk om de waterkoker te repareren”, zegt hij schouderophalend. “Water en elektriciteit gaan blijkbaar toch niet zo goed samen.”
Op de eerste bijeenkomst van het Repair Café kwamen vijftien mensen af. “Een mooi begin voor de eerste keer”, aldus Cluistra.
De volgende bijeenkomsten vinden plaats op donderdag 21 april, 19 mei en 16 juni, allen van 19.00 – 21.00 uur.